Ελληνικά
English
Η Ορθοπαιδική
στην υπηρεσία του Αθλητή...
Ορθοπαιδικός Χειρουργός, Δρ. Νικόλαος Κουκουλιάς Ορθοπαιδικός Χειρουργός, Δρ. Νικόλαος Κουκουλιάς Ορθοπαιδικός Χειρουργός, Δρ. Νικόλαος Κουκουλιάς Ορθοπαιδικός Χειρουργός, Δρ. Νικόλαος Κουκουλιάς
Αναζήτηση:
 

Άσκηση και κατάθλιψη

Μελέτες έχουν δείξει ότι η φυσική δραστηριότητα και η άσκηση καταπολεμούν την κατάθλιψη. Συγκεκριμένα, βρέθηκε ότι όσο αυξάνεται ο χρόνος που κάποιος κάθεται χωρίς να κάνει τίποτα, τόσο αυξάνονται τα αρνητικά του συναισθήματα και η διάθεση του για αυτοκριτική. Η εξήγηση βρίσκεται στο ότι, έτσι περνάει κάποιος περισσότερη ώρα σκεπτόμενος και αναλύοντας τον εαυτό του, γεγονός που επιστήμονες θεωρούν ως τη «συνταγή» για την εμφάνιση της κατάθλιψης.

Από την άλλη μεριά, η άσκηση μπορεί να προλάβει την εμφάνιση της κατάθλιψης, εξισσοροπώντας την δράση των ορμονών των ενδοκρινών αδένων στο νευρικό σύστημα. Έχει βρεθεί ότι, η συστηματική άσκηση βελτιώνει τον αυτοσεβασμό, την αυτοεκτίμηση και γενικότερα την διάθεση του ανθρώπου, στοιχεία που δρουν προστατευτικά απέναντι στην εμφάνιση της κατάθλιψης.

 
Η άσκηση ως μέσο καταπολέμησης της κατάθλιψης.
Η άσκηση ως μέσο καταπολέμησης της κατάθλιψης.
Η άσκηση ως μέσο καταπολέμησης της κατάθλιψης.
 

Εντυπωσιακό στοιχείο είναι επίσης ότι δεν χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια για να δει κάποιος τα οφέλη της άσκησης. Σύμφωνα πάντα με έρευνες, άσκηση στο ποδήλατο ή το διάδρομο για 30-45 λεπτά, 3-4 φορές την εβδομάδα έφερε σημαντική βελτίωση σε πάσχοντες από κατάθλιψη υπό φαρμακευτική αγωγή. Αυτό το στοιχείο είναι ιδιαίτερα σημαντικό αν σκεφθεί κανείς ότι το 70% των ασθενών με κατάθλιψη, δεν μπορούν να ρυθμιστούν αποτελεσματικά μόνο με φαρμακευτική αγωγή.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι, τα αποτελέσματα της άσκησης είναι ακόμα πιθο εμφανή στους άντρες και έχουν άμεση σχέση με τη συχνότητα της άσκησης. Όσο πιο συχνή είναι η άσκηση, τόσο περισσότερο βελτιώνονται και τα συμπτώματα της κατάθλιψης, κάτι που δεν παρατηρήθηκε στις γυναίκες. Η εξήγηση για το φαινόμενο αυτό αποδόθηκε στις ορμόνες και ειδικότερα στη σερετονίνη, που εκκρίνεται κατά τη διάρκεια της άσκησης και βοηθά στην αναστροφή των συμπτωμάτων της κατάθλιψης. Επίσης, το αίσθημα της ολοκλήρωσης ενός στόχου, όπως είναι ένα πρόγραμμα γυμναστικής, παίζει σημαντικό ρόλο στην αύξηση του αυτοσεβασμού και της αυτοεκτίμησης.

Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι η άσκηση σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά το ρόλο του θεράποντα ιατρού, σε ανθρώπους που παρουσιάζουν συμπτώματα κατάθλιψης.

Βιβλιογραφία

Rethorst CD, Trivedi MH. Evidence-based recommendations for the prescription of exercise for major depressive disorder. J Psychiatr Pract. 2013 May;19(3):204-12.